Walk cycle 3D Karakter


Door: Jan Broedersz

IDEE

Toen ik had besloten om een 3d karakter te maken begon ik eerst veel te hard van stapel. Ik begon uit het niets in 3d gelijk al een personage te bouwen. Zonder referentie of wat dan ook. Eerst ging het wel goed, maar al snel was duidelijk dat ik veel meer referentie nodig had en merkte dat mijn karakter geen “karakter” had.

SCHETS

 

Eerst begon ik te schetsen hoe ik mijn 3d karakter wilde hebben. Hierbij dacht ik aan simpele vormen. Voor een eerste 3d

karakter moet je het niet te ingewikkeld maken. Ik kwam uit op een blanke man met een afro kapsel, zonnebril en een bierbuikje met een zwembroekje en sandalen aan.

2D NAAR 3D

Voor het modelleren heb ik er voor gekozen om bij het hoofd te beginnen omdat je dan het moeilijkste gehad heb. Omdat ik dacht dat het lichaam met de ledematen gemakkelijk zou zijn onderschatte ik deze stap. Ik was hier zelfs nog het langst mee bezig. Het 3d model was iets anders dan mijn schets en ik was niet snel tevreden over het resultaat.

 

TEXTURES

Na de laatste aanpassingen vond ik dat ik met de volgende stap moest beginnen en het model verder met rust moest laten. Ik besloot te testen of ik mijn 3d object in Adobe Photoshop kon inkleuren. Eerst ging dit best aardig, maar bij het meer gedetailleerde werk ontstonden er wat problemen. Toen besloot ik om het model op een makkelijkere manier texturen te geven. Dit heb ik gedaan door alle aparte objecten zoals het lichaam, haar, bril, broek en sandalen een aparte kleur te geven.

 

RIG

Wanneer ik tevreden was met het 3d model begon ik na te denken hoe ik het skelet zou gaan bouwen. Cinema 4d R13 heeft een nieuwe functie genaamd “Character”. Met deze functie kan je in no-time een skelet in elkaar zetten. Nadat ik de gewrichten op de goede plekken had gezet moest ik nog aangeven hoe het skelet op deze punten moest bewegen.

 

 

Problemen kwamen natuurlijk ook voor. Op een gegeven moment had ik Cinema 4D geüpdatet, maar dat verpestte mijn rig:

 

 

 

WALK CYCLE

Het riggen was voltooid en ik kon me gaan concentreren op het animeren van Ray. Ik besloot om een walk cycle te maken. Na het bekijken van vele voorbeelden en afbeeldingen heb ik alle key poses geplaatst. Alle stappen waren gezet en toen moest ik alleen de timing nog hebben. Hiervoor heb ik mezelf met een stopwatch opgenomen.

En toen was de animatie af!