Prijs

Bij het maken van een animatie spelen een aantal factoren een belangrijke rol:
1. Concept: Het belangrijkste is het concept. Waar gaat de animatie over? Vaak is het nodig om de informatie eerst nog om te zetten naar een helder verhaal met passende beelden. Er moeten keuzes gemaakt worden in de vorm, het soort verhaal, doelgroep, humor etc.
Een klant wilt vaak al gauw te veel vertellen en is het moeilijk tot de kern te komen van het verhaal.
2. Karakters
Het verhaal wordt verbeeld in een animatie, hiervoor heb je karakters nodig. Maar ook iconen of andere grafische elementen kun je hier beschouwen als karakters. Voor er begonnen kan worden met animeren, dient eerst alles getekend te worden. Hier speelt stijl natuurlijk een belangrijke rol, meer daarover bij techniek.
3. Handelingen
Waarschijnlijk het meest arbeidsintensieve onderdeel van het maken van een animatie zijn de handelingen. Bij handelingen kun je denken aan: op een knop drukken, een broodje eten, hardlopen, springen, vallen, duiken, opstaan en weer doorgaan! Bij elke handeling denken wij vooraf heel goed na over: hoe gedetailleerd moet dit zijn? Wat zijn de consequenties voor de nodige illustraties? Welke techniek is het makkelijkst, snelst, mooist?
4. Techniek
Er bestaan veel verschillende animatie technieken en geen enkel vorm is ons vreemd. De bekendste technieken zijn: celll animatie oftewel 2D animatie, 3D animatie oftewel CGI (computer generated images) en stop-motion. Elke animatie techniek heeft zijn voor en nadelen. Voordeel van een 3D animatie is dat je snel objecten van alle kanten kunt bekijken en animeren, nadeel is dat het relatief meer tijd kost om al je voorwerpen eerst te modellen, voorzien van textures, riggen etc.. Met een 2D animatie kun je vrij rap starten met animeren maar transities naar verschillende houdingen kost dan weer meer tijd.
5. lengte
Natuurlijk speelt de lengte een rol bij een animatie. Lengte speelt op verschillende niveaus een rol. De belangrijkste is hoeveel tijd kost het om het verhaal te vertellen?
6. Voice-over – stemacteurs
De meeste ‘uitleganimaties’ maken gebruik van een voice-over om het verhaal te vertellen waarbij de animatie de inhoud verder ondersteund. Bij het concept en animeren zoeken wij altijd naar een interessante wisselwerking tussen wat er verteld wordt en wat je ziet.
7. SoundFX en Muziek
Meestal het meer ondergeschoven kindje bij veel animaties, wat vreemd is aangezien het toch zeker voor 1/3de deel het gevoel aan een animatie meegeeft. Afhankelijk van het concept maak je meer of minder gebruik van muziek en geluidseffecten. Dit hangt natuurlijk ook af van of er een voice-over is en de mate van handelingen in de animatie die geluidseffecten kunnen gebruiken.
8. Mate van terugkoppelen
Dit gaat over organisatorische zaken en het proces van het maken van de animatie. Denk hierbij aan: het schrijven van een document met het concept, een storyboard, moving storyboard en een alpha en omega versie van de animatie. Alle deze zaken kunnen gebruikt worden voor het terugkoppelen naar de opdrachtgever die zo op zijn beurt feedback kan geven, maar ook intern worden deze zaken als kapstok gebruikt bij het maken van de animatie.s
Hoe bepaalt dit de prijs?
Al deze factoren hebben op hun beurt weer invloed op tijdsinvestering en dus op de prijs. Interessant is dat wij vaak de vraag krijgen wat een animatie van 1 minuut kost, met de gedachte dat dit goedkoper is dan een animatie van 2 minuten of langer. Maar gek genoeg speelt de lengte van de animatie niet de meest belangrijke rol bij het bepalen van de prijs.
Wat dan wel?
Het meest arbeidsintensief (én het leukst om te doen!) is het animeren van handelingen en transities. En dit in combinatie met de stijl en techniek.
Bekijk dit naast lengte. Stel, je hebt een mannetje die op een bankje zit in het park. Vooraf dien je dus het mannetje, bankje en iets van een park te tekenen. Daarna kan het mannetje héél lang daar zitten. Je kijkt dan eigenlijk naar een stilstaand beeld. Maar wat nou als het mannetje zijn ogen knippert? en als je op een bankje zit, zit je eigenlijk nooit echt stil. Misschien krabt hij in zijn haar, leest hij een boek? eet hij een broodje?
Deze handelingen brengen de animatie tot leven en maakt het meer dan alleen maar een slideshow van wat mooie illustraties. Het is vaak een constante afweging in hoeverre bepaalde handelingen zijn uitgewerkt, in welke mate het concept dit nodig heeft en wat dit toevoegt aan het beleving van de kijker.
De volgorde van tijdsinvestering is als volgt:
- animeren van handelingen en transities
- karakters en assets tekenen
- concept
- voice-over, soundFX en muziek
- lengte
- mate van terugkoppelen
Techniek speelt een vrij kleine rol bij het bepalen van de prijs. Elke techniek heeft zijn voor en nadelen. Wat de prijs bepaald is de uitwerking van de karakters (en grafische elementen) in combinatie met de handelingen (en transities).